Skip to main content

De enkelte kursusdage

Billede af Bo hejlskov Elven

Underviser: Bo Hejlskov Elvén (DK), psykolog og forfatter til en række bøger om low arousal og bl.a. “Adfærd der skaber problemer – og hvordan vi løser dem” og “Børn der ikke løser opgaver”.

Bo Hejlskov Elvén er klinisk psykolog og Ph.d.-studerende ved HELS, Birmingham City University. Han arbejder med rådgivning og undervisning i håndtering af problemskabende adfærd – både inden for specialpædagogik, psykiatri og sikrede institutioner.

Han har særlig ekspertise i udviklingsforstyrrelser som autisme, ADHD og intellektuelle funktionsnedsættelser og bygger sit arbejde på udviklingsneuropsykologi, stress- og affektteori. Hans tilgang er kendt som low arousal – en metode, der fokuserer på at ændre de voksnes adfærd frem for barnets, og som er effektiv i arbejdet med selvskade, udadreagerende og grænseoverskridende adfærd.

Læs mere om Bo Hejlskov Elvén på hans egen hjemmeside.

Fredag den 31. oktober

Introduktion til området ”neurodivergens” med fokus på autisme og ADHD. Få nye værktøjer til dit arbejde med neurodivergente

Mød psykologen, der vender blikket væk fra barnet – og mod de voksne. En hel dag, hvor du får redskaber til at forstå, forebygge og afhjælpe konflikter i arbejdet med børn og unge med ADHD og autisme.

Oplægsholder: Bo Hejlskov Elvén.

Kursets indhold

Hvordan skaber vi trivsel i en hverdag, hvor flere og flere børn og unge ikke passer ind i de kasser, vi engang byggede vores skole- og behandlingssystemer til? Hvor går vi hen, når konflikterne tager over, og diagnoserne vælter ind?

Bo Hejlskov Elvén introducerer dig til ADHD, autisme og alt det midt imellem. Bo er psykolog og forfatter og en af Nordens mest markante stemmer, når det handler om etik, pædagogik og det at møde børn og unge mennesker dér, hvor de er.

Bo er kendt for sin skarpe formidling, lune humor og sin evne til at gøre komplekse sammenhænge tilgængelige. På dagen folder han feltet neurodivergens ud med overblik, kant og konkrete greb til din praksis.

Vi stiller bl.a. skarpt på:

  • Hvad sker der, når diagnosekriterier ændres?
  • Hvorfor bliver flere og flere unge diagnosticeret – og hvad betyder det i praksis?
  • Hvordan forstår vi neurodivergens som andet og mere end en diagnose?

Du bliver også introduceret til low arousal – en tilgang, der hjælper dig med at sænke konfliktniveauet, mindske stress og finde holdbare løsninger i pressede situationer. Ikke med magt eller skemaer, men med respekt og relationer som omdrejningspunkt.

Bo’s oplæg bliver det første af 5 i årets ”Faglige Fredage”.

Vi er meget glade for at Bo har sagt ja til at introducere hele området, da Bo’s oplæg passer perfekt ind i de nyeste faglige teorier med den ”forudseende hjerne” og de mere pædagogiske/psykologiske vinkler, der bl.a. har deres udgangspunkt i selvbestemmelsesteorien.

Det får du med hjem:

  • Faglig opdatering på de nyeste tendenser og forståelser af neurodivergens.
  • Konkrete redskaber til konflikthåndtering og relationsarbejde.
  • Inspiration og perspektiv, der kan mærkes i hverdagen – allerede mandag morgen.
Billede af Kirsten Callesen

Kirsten Callesen (DK) er psykolog og leder af Psykologisk Ressource Center. Hun samarbejder med psykiatriske afdelinger og bruges som rådgiver af kommuner. Kirsten har specialiseret sig i autisme, ADHD/ADD, angst, spiseforstyrrelser, PDA samt traume- og belastningstilstande. Hun er en erfaren formidler og en pioner i arbejdet med piger og kvinder med autisme.

Læs mere: psyk-ressource.dk

Fredag den 14. november

Autisme og ADHD ser anderledes ud i pigeværelset

De tilpasser sig, smiler og falder ind. Men under overfladen kæmper mange piger og kvinder med autisme eller ADHD uden at blive set. På denne kursusdag får du indblik i de skjulte profiler og redskaber til at gøre en forskel – både i hverdagen og i det lange løb.

Oplægsholder: Kirsten Callesen.

Kursets indhold:
De fleste klassiske beskrivelser af autisme og ADHD bygger på drengeprofiler. Det betyder, at mange piger og kvinder går under radaren. De skjuler, kompenserer og tilpasser sig – indtil det ikke går længere.

Kirsten Callesen var blandt de første i Danmark til at identificere og arbejde med pigeprofiler på autisme-området. Denne kursusdag er for dig, der vil forstå, hvordan autisme og ADHD kan se ud, når det socialt rettede og tilpasningsparate dækker over mistrivsel, stress og belastningsreaktioner.

Du får bl.a. indblik i:

  • Pigeprofilen – hvad kendetegner den, og hvilke undergrupper findes der?
  • Hvorfor bliver piger overset? Og hvad betyder det for deres ungdoms- og voksenliv?
  • Risici og reaktionsmønstre hos unge kvinder med autisme og/eller ADHD.
  • Sanseforstyrrelser og hjernefunktion som nøgler til forståelse – både for fagpersonen og den unge selv.
  • Belastningsreaktioner og psykiatrinære problematikker – hvordan ser de ud, og hvordan møder vi dem bedst?
  • Hvad virker? Du får inspiration og konkrete tiltag, du kan tage med hjem og bruge i arbejdet med pigers trivsel og heling.

Det får du med hjem

Dagen giver dig ny viden, perspektiv og et mere nuanceret blik på de mange måder, autisme og ADHD kan komme til udtryk på. Du får:

  • En styrket forståelse af pigeprofiler i praksis.
  • Redskaber og metoder, du kan bruge i hverdagen.
  • Mulighed for refleksion og erfaringsudveksling med andre fagpersoner.

Fredag den 21. november i København

Når hjernen gætter forkert – og verden bliver uforståelig

Hvordan fungerer hjernen egentlig? Og hvad sker der, når den forudser noget andet end det, der sker? Ifølge ny hjerneforskning er vores adfærd ikke et spørgsmål om reaktion, men om forudsigelse.

Oplægsholder: Peter Vermeulen.

Hjernen er et forventningsapparat, der forsøger at forudse næste skridt i en verden, den allerede har bygget modeller af.

Det vender op og ned på vores forståelse af autisme – og sætter spørgsmålstegn ved klassisk træning i sociale færdigheder, idéen om behov for forudsigelighed og meget mere.

Kursets indhold:

Peter Vermeulen er bredt anerkendt for sin evne til at oversætte kompleks viden til praksisnær inspiration. På dagen stiller han nogle af de mest provokerende og banebrydende spørgsmål i den aktuelle autismeforskning – og giver sine bud på svar:

  • Er hjernen et sanseapparat eller en forudsigelsesmaskine?
  • Hvordan forstår vi autisme, hvis hjernen først og fremmest forudsiger ?
  • Giver træning i sociale færdigheder overhovedet mening?
  • Har mennesker med autisme virkelig større behov for forudsigelighed – eller har vi misforstået det hele?

Dagen bygger på Vermeulens anmelderroste bog Autisme og den forudseende hjerne (2023), der er blevet en bestseller blandt fagfolk og forældre – og rost for sin skarpe formidling og faglige dybde.

 Det får du med hjem

Kurset giver dig:

  • Et opgør med vanetænkning og en opdateret forståelse af autisme.
  • Indblik i ny forskning og hvordan den kan omsættes i praksis.
  • Inspiration til at nytænke arbejdet med trivsel, læring og pædagogik.

Kurset foregår på engelsk, men der vil være simultantolkning til dansk via høretelefoner.

Billede af Peter Vermeulen

Peter Vermeulen (Belgien) er ph.d. i psykologi og pædagogisk videnskab, og har mere end 35 års erfaring med undervisning og forskning i autisme. Han er internationalt anerkendt for sin evne til at formidle ny viden og omsætte forskning til brugbar pædagogik.

Han har skrevet flere bøger om autisme – senest Autisme og den forudseende hjerne, der blev kaldt “fabelagtig” af Specialpædagogisk Månedsblad og “velskrevet og fængslende” af bibliotekernes lektørudtalelse.

I dag er han en efterspurgt oplægsholder og samarbejder med organisationer og forskningsmiljøer verden over, herunder Scottish Autism, Autism CRC i Australien, ARC i Singapore og ASD Nest Program ved New York University. Han har også været inviteret som taler ved universiteter i bl.a. Dublin, Birmingham, Leiden, Glasgow, Cape Town og New York.

Læs mere: Peter Vermeulens hjemmeside (engelsk)

Kobe Vanroy (Belgien) er underviser, forfatter og foredragsholder. Han har i mange år undervist i autisme, læring og motivation og er særligt kendt for sit fokus på, hvordan hjernen “tænker absolut i en relativ verden”. Med sin stærke faglighed og levende formidling er han en efterspurgt oplægsholder i hele Europa.

Han har siden 2009 holdt kurser og workshops for lærere, pædagoger, psykologer og forældre, og samarbejder med skoler og organisationer i ind- og udland.

Kobe Vanroy har skrevet bogen ”Autismevenlig pædagogik”, der udkom på dansk i foråret 2025 og har fået en begejstret modtagelse.

Hans hjemmeside https://www.autismevriendelijkonderwijs.be er desværre kun på belgisk.

Onsdag den 26. november i Aarhus
Fredag den 28. november i København

Autismevenlig pædagogik: Modstand er ikke modvilje – men en reaktion på verden

Hvordan skaber vi motivation og forståelse i stedet for konflikt? Kobe Vanroy viser vejen til autismevenlig pædagogik, der tager udgangspunkt i hjernens måde at tænke og opleve på.

Oplægsholder: Kobe Vanroy

Kursets indhold:

Når børn og unge med autisme ikke følger anvisninger, handler det sjældent om trods. Alligevel bliver deres adfærd ofte læst som modstand. Men hvad nu hvis det, vi kalder modstand, i virkeligheden er noget helt andet? Og hvad nu hvis motivation – eller manglen på samme – kræver, at vi ser anderledes på opgaven?

Det kan du blive klogere på, når Kobe Vanroy holder kursus om autismevenlig pædagogik og motivationens psykologi.

På denne kursusdag dykker vi ned i motivationens og modstandens psykologi med afsæt i selvbestemmelsesteorien udviklet af Richard Ryan og Edward Deci.

Teorien tager udgangspunkt i tre universelle psykologiske behov: autonomi, kompetence og relatering. Når disse behov bliver opfyldt, oplever mennesker større indre motivation, engagement og trivsel. Autonomi handler om følelsen af at have kontrol over egne valg og handlinger. Kompetence handler om at mestre og føle sig effektiv i sine omgivelser. Og relatering handler om at føle sig forbundet med andre og værdsat som menneske.

Disse behov gælder for alle mennesker – uanset alder eller neurologisk profil – og giver os et redskab til at forstå, hvorfor nogle pædagogiske greb virker bedre end andre, især i mødet med børn og unge med autisme.

Med stor faglig indsigt og lune formidler Kobe Vanroy:

  • Forskellen mellem kontrolleret og autonom motivation.
  • Hvad vi mener med amotivation, tilbagevendende og reflekterende modstand.
  • Hvordan vi aflæser – og misforstår – adfærd i skolen og hjemme.

Efter det teoretiske overblik får du en lang række praktiske eksempler og konkrete greb, der gør dig i stand til at øge motivationen og mindske modstand – på en måde, der giver mening for både dig og barnet.

 Det får du med hjem

  • En styrket forståelse for hvordan hjernen arbejder med regler, valg og vilje.
  • Konkrete strategier til at møde modstand med nysgerrighed og handlekraft.
  • En praksisnær introduktion til autismevenlig pædagogik.

Kurset bygger på Kobe Vanroys anmelderroste bog Autismevenlig pædagogik, som udkom på dansk i foråret 2025 og hurtigt blev et hit blandt både lærere, pædagoger og forældre.

Kurset foregår på engelsk, men der vil være simultantolkning til dansk via høretelefoner.

Ønsker du at tilmelde dig?